Munkahelyi sport- hogyan?

Munkahelyi sport- hogyan?

Magyarországi best practice-ek a Legfittebb Munkahelyektől

A munkahelyi sport témaköre ma Magyarországon még gyerekcipőben járó terület. Azonban azok a vállalatok, szervezetek, akik már felismerték a munkahelyi sportban rejlő lehetőségeket, olyan piaci előnyökhöz jutnak, amelyek pozitív hatása megkérdőjelezhetetlen. A teljesség igénye nélkül: egészségesebb, motiváltabb, elégedettebb kollégák, akik könnyebben birkóznak meg a stresszel; alacsonyabb az elvándorlás és kevesebb a kiégés.

Így egy munkahelyi sportprogrammal a vállalat nem csak a munkavállalók jóllétéhez járul hozzá, hanem ez konkrét anyagi hasznot (költségcsökkenést) is jelent a cég számára.
A Legfittebb Munkahely Program 6 éves fennállása óta azt tapasztaljuk, hogy a magyarországi munkáltatók többsége még mindig vonakodva tekint a munkahelyi sporttámogatásra- egyrészt az elsőre magas költségek miatt, de nagyobb részt azért, mert szociális juttatásként, nem pedig „befektetésként” értékelik. Pedig nagyon kevés cégvezető utasítana el egy olyan lehetőséget, ami 5 év alatt körülbelül 4-szeres hasznot hoz, és hosszú távon biztosítja az egészséges, termelékeny humán erőforrást.
Ennek egyik fontos velejárója, hogy valakinek foglalkoznia kell vele – ha Te lennél az a személy, hogyan kezdenél hozzá? Összeszedtük a legfontosabb és legjobb hazai gyakorlatokat, amik segítségedre lehetnek a munkahelyi sport felpörgetésében.

1) Motiválás
Nincs mese, a sport fontosságára fel kell hívni a figyelmet. Amennyiben a vállalat, vagy szervezet felső vezetője sportol, szinte nyert ügyed van, hiszen őt már nem kell meggyőznöd arról, hogy miért érdemes rendszeresen mozogni és ez nagymértékben kihat a kollégák hozzáállására is. A munkatársaiddal már lehet, hogy nehezebb dolgod van, de még a legkisebb vállaltnál is találsz elkötelezett sportolót, aki pozitív benyomást tehet a munkatársaidra. Fontos, hogy a vállalati kultúrába apró lépésekkel beépítsétek a testmozgás fontosságát- akár motiváló videók körbeküldésével, vagy a pozitív tapasztalatok megosztásával. Lényeges, hogy a munkatársaid ne tehernek éljék meg a sportot, hanem olyan lehetőségként tekintsenek rá, amivel jobbá tehetik a saját életüket. Ezért mindig a testmozgás pozitív hatásait hangsúlyozd- senkinek nincs szüksége elriasztó képekre, videókra, statisztikákra a szív-és érrendszeri megbetegedésekről:) Nagyobb keret esetén hívhatsz előadókat is, akik motiváló beszédeket tartanak, és segítenek gondolatot ébreszteni a legelutasítóbb munkatársaidban is.

munkahelyi_sport_1

2) Figyelem
Mindig figyelj oda arra, hogy a többiek mit szeretnének. Sajnos, több olyan hazai programelemmel találkoztunk, amik amellett, hogy költségesek voltak, kihasználatlanok is maradtak. Ha a BL döntő, vagy a közelgő foci világbajnokság a legfőbb téma a munkahelyeden, akkor ne szervezz kosárcsapatot. Érdemes felmérni a kerékpáros munkába járás igényeit is- van-e elég biciklitároló, zuhanyzási, átöltözési lehetőség, vagy sokan azért nem járnak bringával munkába, mert nem tudják megoldani ezeket? Csapatépítés- a legtöbb cég időről időre szervez különböző összejöveteleket, hogy a kollégák jobban megismerjék egymást a munkán kívül is. Tudjuk, hogy népszerűek a közös vacsorák és italozások, vagy bográcsozás, de ha némi testmozgást is belecsempésztek a csapatépítésbe, ugyan olyan jól fogtok szórakozni, csak még mellette sportoltok is.

munkahelyi_sport_2

3) Sporttámogatás
Amennyiben van már elkülönített büdzsétek a céges sportra, használd fel okosan. A SZÉP Kártya a legelterjedtebb hazai sporttámogatási forma, azonban itt meg kell jegyeznünk, hogy nem csak- és kizárólag sporttámogatás (https://www.hrportal.hu/hr/mi-mindenre-hasznalhato-a-szep-kartya-szabadidozsebe-20150723.html).
Ahhoz, hogy a SZÉP kártyát valaki valóban sportolásra használja, már elkötelezettnek kell lennie.
Szerencsére a magyarországi piacon is megtalálhatók már olyan, konkrétan cégeknek szóló sportszolgáltatások, amik hatékony eszközei a munkahelyi sportnak. A teljesség igénye nélkül:
Kombinált sportbérletek
Csapatépítő alkalmazás
Egyéni fittséget támogató app
… de a hozzátok közeli konditeremmel is leszerződhettek, így a kollégák ingyen, vagy kedvezményesen tudnak járni.
A rugalmas munkaidő kialakítása is nagyban hozzájárul ahhoz, hogy a munkatársaknak legyen lehetősége a rendszeres testmozgásra (a Legfittebb Munkahely kérdőívet kitöltők 85%-a szerint az időhiány a legnagyobb gátló tényező). Ha van a közeletekben futópálya, akkor tegyétek lehetővé, hogy munkaidőben, mondjuk ebédszünetben legyen lehetősége mindenkinek egy órára elmenni futni.
Némi kreativitással és odafigyeléssel felpörgethetitek a sportot, nekünk a további elemek a kedvenceink:
• Sporteszköz a munkahelyen: a saját konditerem a leghasznosabb, de egy pingpong asztal beszerzésével is aktivizálhatod a kollegákat.
Global Challenge: a világméretű programban mérhetitek az általatok megtett lépéseket, így arra ösztönöz, hogy lesétáld az ajánlott napi 10.000 lépést.
BAM: azaz Bringázz a munkába. A Magyar Kerékpárosklub által életre hívott program idén május 14. és június 10. között biztosít lehetőséget a kilométerek gyűjtésére.
• Sétáló megbeszélések: miért kellene a megbeszéléseket ülve lebonyolítani? Ha nem feltétlenül kell a tárgyalóban ülni, akkor az ügyeket, feladatokat séta közben is meg tudjátok beszélni.

munkahelyi_sport_3

4) Fenntarthatóság
A munkahelyi sportprogramok akkor lesznek sikeresek, ha hosszú távon is biztosított a működésük. Ehhez azonban mérned kell az eredményeket, a költségek megtérülését és a pozitív hozadékot. Sajnos sok olyan példát látunk Magyarországon, hogy a sportot szervező kolléga munkahelyet vált, vagy akár szülési szabadságra megy, és senki nem veszi át a szerepét. Vagy lecserélődik a vezetés és a sportra ők már kevesebb figyelmet fordítanak. Azonban, ha a sportprogramba befektetett erőforrások és ezek felhasználása, anyagi hozadéka bizonyítható, akkor az életképesség hosszú távon is biztosítható.

munkahelyi_sport_4

Ha további ötletekre, tippekre van szükséged, keress minket és segítünk megszervezni a munkahelyi sportot már az alapoktól is.