Nem sportolok, mert…

Nem sportolok, mert…

5+1 kifogás, ami már tuti a te szádat is elhagyta, pedig van rá megoldás!

Valljuk be, mi emberek talán kifogásgyártásban vagyunk a legjobbak, mindent és a mindent is meg tudjuk magyarázni, ha épp úgy hozza a szükség. Pedig ugyanennyi energiabefektetéssel akár tehetnénk is a dolgunk, főleg ha az egészségünk és a jókedvünk a tét. Összegyűjtöttem a leggyakoribb kifogásokat, amelyekkel kifogástalanul tudjuk bizonyítani, miért is tespedünk inkább a tv előtt egy kis mozgás helyett. Nyilas Dóra személyi edző segített a megoldások megválaszolásában.
1. Bolondozol, mégis mikor?
Talán a leggyakrabban előforduló probléma az időhiány. Mindegy hogy családod van, kutyád, macskád, vagy épp egyik se, ezzel mindenki küzd. A saját bőrömön is tapasztalom, már bőven nem igaz a régi nóta, miszerint 8 óra jut melóra, 8 óra szórakozásra és 8 pihenésre. Sokan örülnek, a 5-6 órát alszanak, hajtják a melót egész nap, csomó idő elmegy a dugóban, vagy az utazással, hazaesnek hulla fáradtan, belealszanak a Barátok köztbe, aztán kezdődik elölről a mókuskerék.
Megoldás:
Egyrészt utálatos egy mondás, de tényleg arra van időd, amire szánsz. Ezt én sem hittem el sokáig, aztán a puding próbája az evés alapon a napi rutinba megpróbáltam ezt-azt becsempészni és láss csodát, valahogy nem volt gond, hogy egy nap csak 24 órából áll. Ha nem akarsz külön időt szakítani arra, hogy elmenj sportolni, csempészd bele te is a napodba. Például: ne hívj liftet, sétálj le és föl a lépcsőn, menj rollerrel, biciklivel vagy gyalog a melóba, vagy szállj le 2-3 megállóval hamarabb és onnan sétálj. Ebédszünetben mozgasd át magad, álljatok akár össze a kollégákkal, sétáljatok egyet, vagy tartsatok egy 10-15 perces rögtönzött mini tornát a tárgyalóban, vagy verjétek szét egymást ping-pongban. Ha van kutyád, játssz vele intenzíven, ne csak ő fusson a labda után. Ha gyereked van, másszatok fára, fogócskázzatok, máris mozogtál, de nem kellett rá külön idő.
És szép lassan a szervezeted elkezdi igényelni a mozgást, mert rájön, ez király. Kevésbé leszel fáradt, mikor hazaérsz, jobban érzed magad a bőrödben, nem füstöl el az agyad, a megannyi egészségügyi előnyről nem is beszélve. És talán idővel rájössz, ha csak 10 perccel kevesebbet nyomogatod este a telefont, 10 perccel kevesebbet tévézel, és 10 perccel korábban kelsz fel, máris felszabadul fél órád egy kis tornára, futásra, bármire, ha pedig még jobban spórolsz az idővel, még egy konditerembe is eljutsz.
2. Borzasztó drága a bérlet, nekem erre nincs pénzem
Van az a szitu, mikor lenne idő is, kedv is, pénz meg nuku. Tény, vannak drágább konditermek, megfizethetetlen sztár személyi edzők, költségesebb sportok, de azért te is érzed, hogy ez a kifogás baromira sántít. Mégis elég gyakori.
Megoldás:
Számtalan helyen vannak nyílt hétvégék, ingyenes rendezvények, szabadtéri konditermek, futópályák, kosárpályák. Ha baj, hogy esik az eső, meg süt a nap, meg fúj a szél, meg az is, ha nem, akkor nyomj be a youtube-on egy tornázós videót és csapasd arra otthon. Persze lehet mondani, hogy a biciklizéshez bicikli kell, a youtube-hoz meg net, ami szintén pénzbe kerül. De azt is tudjuk, csak azokat a dolgokat becsüljük, amiért fizetünk. Ezért ha például befizeted magad egy órára, jószerivel el is fogsz rá menni, mert még mindig jobb, mint elbukni a pénzt. Szóval motivációnak sem utolsó.
3. Lenne rá időm, pénzem, még kedvem is hozzá, de félek, hogy elfáradok
Nyilas Dóra személyi edző azt mesélte, ezzel a kifogással gyakran találkozik. Többen azért nem mernek sportolni, mert félnek, mire végeznek a munkájukkal és a tömérdek kötelező teendővel, már elfáradnak, ha még edzeni is elmennének, teljesen kipukkannának.
Megoldás:
„Érdekes módon minél többet edzel, annál több energiád lesz a hétköznapi dolgokra. Aktuálisan persze kifáraszt az edzés, de a hozzám járó vendégek közül mindenki arról számol be, hogy az edzettség hatása a hétköznapokban is érezhető. Nem csak fizikailag, hanem mentálisan is jobb lett a teherbíró képességük” – mondta a személyi edző.
4. Mindig belekezdek valamibe, aztán ráunok
Előfordul, hogy az első két hétben baromi lelkes vagy, űzöd, hajtod magad, aztán ráunsz az egészre és fel is adod.
Megoldás: 
Te ismered magad a legjobban. Ha magányos farkas vagy, ne válassz csapatjátékot, és fordítva. Végtelen tárháza van a sportoknak, nem kell neked is azt csinálni, mint másoknak. Próbálj ki akár többet is, hogy rágyere, mi az igazán neked való. Nekem is ódákat zenghetnek a futásról, nem az én sportom. De például a biciklizés, a görkorizás, a lovaglás, a tánc már sokkal inkább. Erre neked kell rájönnöd és arra már nem fogsz ráunni. Ha mégis, tedd érdekesebbé azzal, hogy elhívsz valakit magaddal, vagy kollégákkal álltok össze, esetleg beneveztek egy versenyre, ezzel egyből célt is adtok magatoknak. Ráadásul így sokkal kellemetlenebb lemondani.
5. Tök ciki, ahogy ott bénázok

 

via GIPHY

Sokan azért nem mennek sportolni, mert gátlásokkal küzdenek. Nem mernek egyedül elmenni egy konditerembe vagy bármilyen órára, félnek a rájuk szegeződő szempároktól, azt gondolják, mindenki őket nézi, mert még ügyetlenek, illetve a sok tökéletes testű sportoló között kellemetlenül érzik magukat.
Megoldás:
A személyi edző azt tanácsolja, az elején szerezzünk magunk mellé egy edzőtársat.
„Ketten bénázni nagyon mókás tud lenni, egyedül pedig sokszor inkább kínosnak éreznénk magunkat. A másik megoldás, ha valakit a gátlásosság tart vissza, hogy ne féljünk segítséget kérni, kérdezni a tapasztaltabbaktól. A sportban az a szép, hogy senki nem született profinak, izmosnak, stb. Odáig hosszú út vezet és a nagyok is elkezdték valahol. Éppen ezért szívesen segíteni fognak, ha szükséged van egy kis eligazításra. Garantáltan nem fogod rosszul érezni magad amiatt, hogy kezdő vagy, nagyon motiváló tud lenni, amikor látod a nálad ügyesebbeket, hogy ők is keményen megdolgoznak az eredményért. Illetve ha meglátod a munkád első, apró eredményét, hatalmas önbizalomlöketet ad. Tehát, ha nincs önbizalmad, a sport által biztosan lesz!”
+1. Nem akarok túl izmos lenni
Főleg a nők félnek a súlyzós mozgásformáktól, de ha le is küzdik ezt a félelmüket és elmennek egy ilyen edzésre, 2 kilós súlyzónál nem mernek nehezebbet megfogni, nehogy másnap Schwarzenegger-bicepszekkel ébredjenek.
Megoldás:
Dóra állítja, a súlyzós edzés a legjobb alakformáló. „A szép alakot az izmok adják, nekünk nőknek azonban jóval kevesebb hormon található a szervezetünkben, ami az izmok növekedését segíti, így sokkal többet kell edzenünk az izmainkat, ahhoz hogy látványos eredménye legyen. Azok a testépítő versenyzők, akiknek a képe ilyenkor bevillan a nők fejében, évtizedeket dolgoznak – naponta két edzéssel a hét hat napján és szigorú, kiszámolt étrenddel – ahhoz, hogy a versenyformát el tudják érni. A megoldás tehát: ne féljünk a súlyoktól, mert formás idomokat csak így érhetünk el.  Az pedig brutál sok munkába telik, hogy „túl izmosak legyünk”, tehát észre fogjuk venni menet közben, ha elég.”
A kifogásokat persze a végtelenségig lehetne sorolni, mint oly sok minden más, ez is fejben dől el. Ha vacillálsz, már egy jó jel, ugorj valamilyen sportba fejest, a tested és lelked tuti meghálálja.

Vélemény, hozzászólás?